Skip til primært indhold

Individuelle samtaleforløb til psykisk sårbare unge

Om forløbet

Samtaleforløbet er et velafprøvet forløb for unge psykisk sårbare i alderen 18-29 år, som er på uddannelseshjælp. Rekrutteringen er foregået i samarbejde mellem UU-vejledere og sagsbehandlere i jobcentret. Samtaleforløbet er afviklet af UU-vejledere og tager afsæt i den enkeltes unges aktuelle situation, behov og ønsker for fremtiden. Forløbets varighed afhænger af den unges behov, men består typisk af fire samtaler af en times varighed.

Samtalerne tager afsæt i Jan Tønnesvangs Vitaliseringsmodel med de fire rettetheder, hvortil der efter hver samtale opsættes et konkret træningsmål, som kan hjælpe den unge med at bevæge sig fra deres aktuelle selvsyn frem mod deres ønskelige selvsyn. Ved at møde de unge dér, hvor de er, er samtaleforløbets formål at styrke de unges selvværd og motivation for at komme tættere på uddannelse og/eller beskæftigelse.

Guide til undervisere

Download guiden til samtaleforløb med psykisk sårbare unge som pdf

Vitaliseringsmodellen som samtaleskabelon

Download vitaliseringsmodellen som samtaleskabelon som pdf